A fluktuáció és a munkaerő hiány hatalmas mértékben nehezíti a cégek munkáját
A fluktuáció és a munkaerő megtartás, valamint a munkaerő hiány egymással összefüggő fogalmak. A fluktuáció csökkentésére és a szervezet megtartóképességének fokozására, vagyis a céget érintő munkaerőhiány kezelésére a megfelelő válasz a munkaerő megtartás. Egyszerűnek hangzik, hogy a munkaerő megtartást kell fejleszteni, de egyáltalán nem az.
Miért alakul ki a fluktuáció, és miért jár együtt a munkaerőhiánnyal?
Van egy olyan arány a közgazdaságtanban, amit egyszerűen egészséges mértékű munkanélküliségnek, vagy egészséges mértékű munkaerőhiánynak nevezhetünk. Több elképzelés is létezik arról, hogy mi számít megfelelőnek, de az könnyen belátható, hogy munkaerőhiány akkor alakul ki, ha a munkanélküliség aránya alacsonyabb a megfelelő szintnél.
Ebben az esetben túl kevés a munkavállaló, aki az egyes munkáltatóknál munkát tud vállalni. Vagyis a munkavállalók olyan helyzetbe kerülnek, hogy ha valamiért nem tartják megfelelőnek a munkahelyet, akkor könnyen válthatnak, mert úgyis találnak másik szervezetet. Így alakul ki a fluktuáció, ami negatív hatással van a cégekre.
Költségek, toborzás, bizonytalanság – ezeket is okozza a fluktuáció
Ha magas a fluktuációs arány, akkor az megterheli a céget, és a benne dolgozókat.
- Ha folyamatos a cserélődés, akkor nem tud kialakulni egy állandó csapat, mindig be kell tanítani az új munkatársat,
- ami erőforrást von el azoktól a munkatársaktól, akik betanítják.
- Az erőforrás és időráfordítás azt eredményezi, hogy kevesebb idő lesz a munkavégzésre (esetleg kevesebb az ember is a feladatra),
- és ez hibákhoz vezethet.
- A hibák az ügyfél részéről elégedetlenséget eredményezhetnek,
- és ez a megrendelések számának csökkenését okozhatja,
- ami nagatív hatással van a bevételekre.
- (Így a munkaerőhiányos helyzetben lehet, hogy el kell bocsátani munkatársakat is),
- ez rontja a cég innovációs képességet,
- így az veszít a pozícióiból,
- ami bizonytalanságot szül a meglévő munkavállalók között,
- és ők elkezdenek stabilabb munkahely után nézni,
- ami további fluktuációhoz vezet,
- ami további toborzásra fordított kiadásokat eredményez.
Ezt egy valós forgatókönyv, amit sokszor látunk olyan cégeknél, akiknél már elindult a fluktuáció. Ezt tovább nehezíti a most is erősen tapasztalható, a munkaerőhiány. Ebben az esetben a távozó munkatársakat is sokkal nehezebb, vagy esetleg lehetetlen pótolni. A MyPro Analytics meg tudja előzni ezeket a helyzeteket.
Mit tehetsz a munkaerőhiány közepette, hogy megtartsd jó munkatársaidat?
1. HANGULAT – figyelj oda, hogyan érzik magukat a munkatársaid
A legfontosabb feladat, ha el akarod kerülni a szervezet megtartóerejének csökkenését, hogy törődsz a munkatársak hangulatával. Ez egy nagyon alábecsült, de annál fontosabb tényező. Folyamatosan monitoroznod kell a trendeket, és ha negatív irányú trendváltozást látsz egy munkatársnál, akkor azonnal be kell avatkoznod. Ebben a MyPro Analytics Szervezeti hangulatelemzés modulja tud neked segíteni.
2. TELJESÍTMÉNY – legyél tisztában a munkatársaid teljesítményével
Folyamatosan figyelned kell, hogy a munkatársaid milyen teljesítményt nyújtanak, mert a teljesítmény csökkenése arra utalhat, hogy a munkatárs már nem, vagy nem annyira szívesen dolgozik a cégnél. Ehhez a MyPro Analytics hálózat alapú teljesítményértékelő és ösztönző modulja ad támogatást. Ez a modul havi szinten biztosít fontos adatokat, amelyekkel javítani tudod a szervezet megtartóerejét.
3. ÖSZTÖNZÉS – adj ösztönzést, mert az megerősíti a teljesítményt
Ha már látod a teljesítményadatokat, akkor tudod ösztönözni is a jobb teljesítményt. A MyPro Analytics hálózat alapú teljesítményértékelő és ösztönző modulja a vezetőknek a munkatársak teljesítményét mutatja, a munkatársaknak viszont azt, hogy hogyan tudnak továbbfejlődni, és ehhez személyre szóló javaslatokat is ad.
Hogyan csináld mindezt?
Kérd ingyenes online bemutatónkat, írj nekünk nekünk a jobb alsó sarokban található chat-en, és pár percen belül válaszolunk neked!
RUSZÁK MIKLÓS
Szervezetszociológus, szervezetdiagnosztikai szakértő,
a MyPro Analytics társ-tulajdonosa