A teljesítményértékelés a hatékonyan működő szervezetek számára elengedhetetlen tevékenység. Az értékelés akkor működik optimálisan, ha rendszerben gondolkodunk a kialakításánál. Így azon túl, hogy a szervezet vezetői pontos adatokkal rendelkeznek a munkatársak teljesítményéről, a felettes és a beosztott a beszélgetések keretében visszajelzést is adhat egymásnak. A munkatársaknak lehetőségük nyílik kérdéseik, terveik megfogalmazására, a vezető pedig segíthet a beosztottnak reális célok kijelölésében és a megvalósítás megtervezésében. Ez a folyamat motiváló hatással lesz a munkatársra, a vezető pedig képet kap a beosztottak egyéni célkitűzéseiről, motivációiról.

A sikeres teljesítményértékelő rendszer feltételei

  • A vezetőség legyen elkötelezett egy teljesítményértékelő rendszer kiválasztásában és
    következetes működtetésében.
  • A szervezeti célok tisztázottak legyenek, és a vezetők kommunikálják ezeket a szervezet
    minden szintjén.
  • Az értékelési kritériumok és feltételek, az értékelés folyamata és lépései világosak
    legyenek minden munkatárs számára.
  • A teljesítményértékelés folyamatának bevezetése a gyakorlatba a vezetők és
    munkatársak bevonásával, felkészítésével történjen.
  • Legyen folyamatos utánkövetés a teljesítményértékelő szoftver alkalmazásával, és
    rendszeres visszacsatolások az értékelők és az értékeltek felé.

A teljesítményértékelés lépései

A teljesítményértékelés a bevezetés évében 3 lépésből tevődik össze, majd a második évtől az 1. és 3. lépés akár össze is vonható:

 

  1. A teljesítményértékelés alapja a munkatárs és a vezetője által közösen kiválasztott cél,
    aminek megfogalmazása egy célmeghatározó beszélgetés keretében történik. Erre
    ideálisan az első negyedévben kerül sor.

    2. A második lépés a féléves értékelő beszélgetés, ahol a vezető és a beosztott áttekintik az
    addigi eredményeket, és kijelölik a további lépéseket. Erre optimális esetben a második
    negyedévben kerül sor.

    3. Az év végi értékelő beszélgetés a harmadik lépés, ahol az értékelt munkatárs és vezetője
    áttekintik az adott év eredményeit, átbeszélik a tapasztalatokat, valamint a lehetséges
    fejlődési irányokat a következő évre vonatkozóan. Erre a negyedik negyedévben kerül sor.

A teljesítményértékelés folyamatát minden évben rendszerszerűen, tervezetten szükséges lefolytatni. A teljesítményértékelő beszélgetésekhez kiváló alapot szolgáltat a MyPro Analytics Teljesítményösztönző és visszajelző rendszere, hiszen a vezető és a munkatárs már meglévő adatokra alapozva tudja elkezdeni a beszélgetést, valamint a munkatárs és a vezető is szélesebb körű visszajelzéseket kap a munkatárs teljesítményéről. A rendszer által kínált indikátorok szükség esetén kiegészíthetők a munkakör specifikus célokkal és indikátorokkal (teljesítménycélokkal, munkaköri leírásban foglalt feladatokhoz kapcsolódó célokkal). Az MPA TÉR rendszere a modern teljesítményértékelő módszerek közül a cél-menedzsment (Management by Objectives), a viselkedésalapú értékelő-skála (Behaviorally Anchored Rating Scale), valamint a 720 fokos értékelés (720 Degree) módszer előnyeit ötvözi anélkül, hogy rendszeresen nagyobb
feladatot hárítana a vezetőre.

    A céltervező beszélgetés

    A céltervező beszélgetés során az értékelésben résztvevő munkatárs a vezető segítségével meghatározza azokat a specifikus, mérhető, elérhető, releváns és határidőhöz kötött teljesítménycélokat, melyek elérésére adott évben, illetve félévben törekedni fog. A beszélgetés során fontos, hogy a vezető teret adjon a munkatársnak, hogy megfogalmazza saját igényeit, miközben segít neki a szervezet céljaihoz is illeszkedő célokat találni. A céltervező beszélgetés vezetésére a következő kérdéssort javasoljuk:

    • A következő évre teljesítménycélokat fogunk most közösen meghatározni. Mit gondolsz,
      mi lenne a három legfontosabb dolog, amin ha változtatnál, az pozitívan befolyásolná a
      munkád eredményességét?
    • Milyen konkrét eredményekkel járna, ha megtennéd ezeket a változtatásokat?
    • Hogy éreznéd magad, ha ezek a pozitív változások megvalósulnának?
    • Mi az a három teljesítménycél, amit mindezek tükrében kijelölhetünk a következő évre?
    • Milyen személyes képességeidre, erőforrásaira támaszkodhatsz a célok
      megvalósításához?
    • Mi az, ami motivációt jelent majd ahhoz, hogy ezeket a célokat megvalósítsd?
    • Milyen segítségre lenne még szükséged a megvalósításhoz?

    A fenti kérdéssor segít abban, hogy az értékelőt és az értékeltet végigvezesse egy olyan
    gondolatmeneten, amelynek kimenete a motivációt jelentő reális, teljesíthető célok
    meghatározása. Fontos, hogy a meghatározott célok a beszélgetés végén rögzítésre kerüljenek.

    Az értékelő beszélgetés

    A féléves értékelés során az elmúlt időszak eseményeinek, előrehaladásának áttekintése történik, és annak értékelése, hogy közelebb került-e a munkatárs céljai megvalósításához. Amennyiben történt előrelépés, akkor meghatározásra kerülnek a következő lépések a megvalósulás érdekében. Ha pedig nem sikerült közelebb kerülni a kitűzött célokhoz, akkor a vezető és a beosztott együtt feltárják, hogy milyen tényezők akadályozzák a célok megvalósulását, és mit lehet tenni az előrehaladás érdekében.

    A féléves és éves értékelő beszélgetések vezetéséhez a következő kérdéssort javasoljuk:

     

    • Mi volt a legnagyobb szakmai sikered az elmúlt 6 hónapban? Mire vagy a legbüszkébb?
    • Mi jelentette a legnagyobb kihívást az elmúlt időszakban? Hogyan kezelted ezt, mennyire
      sikerült megoldani a helyzetet?
    • Hogy látod, mi az, amiben fejlődést értél el az előző félévhez képest?
    • Mi az, amiben úgy látod, hogy még fejlődnöd, változtatnod kell ahhoz, hogy a közösen
      kitűzött teljesítménycélok megvalósuljanak?
    • 1-től 10-ig terjedő skálán most hol tartasz ebben a folyamatban? Az 1-es azt jelenti, hogy
      még a kezdő lépéseknél, a 10-es pedig azt, hogy maximálisan sikerült megvalósítani a
      fejlődést.
    • Milyen segítségre, támogatásra van szükséged ahhoz, hogy legalább két szintet előrébb
      tudj lépni ezen a 10-es skálán?
    • Milyen konkrét lépéseket, változtatásokat fogsz tenni a következő 6 hónapban annak
      érdekében, hogy a teljesítménycélok megvalósuljanak?

    Az eredmények összesítése

    Az év végi beszélgetés során a vezető és az értékelésben résztvevő beosztott egyrészt közösen értékelik, hogy az adott időszakra kitűzött célokat milyen mértékben sikerült elérni. Ezen kívül áttekintik a munkatárs eredményeit aszerint, hogy mennyire volt hatékony munkája során a visszajelzések alapján az éves teljesítményét tekintve.

    A teljesítmény elismerése

    Nagyon fontos, hogy a kiváló teljesítményt, valamint a pozitív változásokat a vezető folyamatosan figyelemmel kísérje és elismerje. Az elismerés történhet havonta, negyedévente szóban, vagy egy jelképes ajándékkal kiegészítve. A teljesítményértékelés eredménye ezen kívül felhasználható az év végi elismerések odaítéléséhez, hiszen pontos képet ad arról, hogy az adott évben mely munkatársak végezték legkiemelkedőbben a munkájukat.

    Hogyan csináld mindezt?

    Kérd ingyenes online bemutatónkat, írj nekünk nekünk a jobb alsó sarokban található chat-en, és pár percen belül válaszolunk neked!

    Dobos Elvira

    Diplomás üzleti coach, mentálhigiénés szakember, a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének elnöke, a MyPro Analytics társ-tulajdonosa

    Dobos Elvira

    ügyvezető, társ-tulajdonos, MyPro Solutions Kft.

    A fluktuáció jelentése, kiváltó okai és kezelésének módjai

    A fluktuáció általában nem pozitív tartalmú fogalom, azt jelenti, hogy a szervezetben a munkatársak cserélődnek. A fluktuáció jelentése tehát: a szervezetből (önként, vagy nem önként) távozó munkatársak és a helyüke újak beáramlásának a körforgása. A...

    Hogyan befolyásolja a hangulat a teljesítményt?

    Számos kutatás foglalkozik a dolgozók hangulatának és elégedettség érzésének befolyásoló erejével a munkahelyen [1], ugyanakkor talán sokunknak van saját tapasztalása is arról, hogy egy-egy munkatárssal való együttműködés minősége, vagy éppen az adott munkatárs napi...

    Quiet Quitting – az elkötelezettség csökkenésének új „módszere”

    Mi az a Quiet Quitting?Nem meglepő, ha még nem hallottál róla, mert még egy eléggé új fogalom. Nagyjából azt jelenti, hogy a munkavállaló nem teszt többet a cég / szervezet érdekében, mint ami az elvárt minimum, vagyis ami a munkaköri leírásában szerepel. Vagyis ez...

    Fluktuáció-csökkentés, de hogyan?

    A fluktuáció és a munkaerő hiány hatalmas mértékben nehezíti a cégek munkájátA fluktuáció és a munkaerő megtartás, valamint a munkaerő hiány egymással összefüggő fogalmak. A fluktuáció csökkentésére és a szervezet megtartóképességének fokozására, vagyis a céget érintő...

    Hatékony munkaerő-megtartás naprakész adatokkal

    Forrás: bama.hu  A pécsi és budapesti székhellyel működő MyPro Solutions évek óta meghatározó szereplője a hazai szervezetfejlesztési piacnak. Az utóbbi két év kihívásaira reagálva olyan innovatív megoldást dolgoztak ki, amely segítséget jelent a munkaerő...